Ho Chi Minh (Saigon) --> Hoi An - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van nielsenrutger - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh (Saigon) --> Hoi An - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van nielsenrutger - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh (Saigon) --> Hoi An

20 Juli 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Rutger heeft zich inmiddels ook bij de ziekenboeg aangesloten, nouja echt ziek is het nou ook weer niet.. Vooral buikkrampen en je weet wel.. We hebben daarom onze eerste dag in Ho Chi Minh gevuld met het kijken van series. De stad was ons wat te groot en the chaotisch (5 miljoen scooters) en daarom hebben we het hogerop gezocht in een skybar. Vanuit deze bar had je een geweldig uitzicht over de stad en Niels heeft zijn hoogtevrees weer dapper overwonnenen. Het afrekenen was overigens minder geweldig, de prijzen waren minstens zo hoog als het gebouw.

Ook hebben we de Cu Chi tunnels bezocht op ongeveer 1,5 uur van Ho Chi Minh. Dit netwerk van ondergrondse tunnels was maar liefst 350 km lang tijdens de Vietnamoorlog. Destijds werden deze tunnels gebruikt door de guerrillastrijders van de Vietcong. Het was eigenlijk een groot dorp onder de grond waar 15.000 mensen een vergelijkbaar bestaan hadden als boven de grond, werkelijk alles was aanwezig en met zeer vernuftige boobytraps bestreden ze de tegenstanders. Op slingse en wrede wijze verjoegen ze zowel het Franse als het Amerikaanse leger in een 30 jarige oorlog. De westerse legers waren echter vele malen beter uitgerust met wapens en munitie, het kostte de Vietcong gemiddeld gezien dan ook 50 doden om 1 tegenstander te doden. Wij vonden het indrukwekkend en mochten zelf ook 40 meter door de tunnels kruipen wij hielden het amper 5 minuten uit laat staan 30 jaar, zij liever dan wij.

Onze volgende halte was Mui Ne, we hadden hier goede verhalen over gehoord dus wilden we een kijkje nemen. Op 11 kilometer mooie stranden na bleek hier verder weinig te zijn, snel door dus. We wilden doorreizen naar Hoi An (halverwege Vietnam) maar de bus bleek vol dus hebben we een bus naar Nha Trang genomen. Deze prachtige badplaats bleek onverwachts groot. Hier komt ie dan, de eerste echte tegenvaller van de reis! (Het ging ook allemaal wel erg soepel) We konden pas de derde nacht vertrekken omdat alle bussen telkens vol zaten, dit paste erg slecht in onze planning. We hebben er het beste van gemaakt, we hebben onze poolskills uitvoerig getest, geoefend op scooters om aan het chaotische verkeer deel te nemen en als klap op de vuurpijl hebben we een waterval bezocht dat wil je niet geloven!! (Geen water te bekennen). De derde nacht zijn we dan toch vertrokken naar Hoi An.

Oow ja, alle drie de bovenstaande etappes (totaal 22 uur) hebben we gedaan met nachtbussen. Deze zijn bedoeld om in te slapen, ze zijn echter zo achterlijk krap en klein dat alleen een Aziaat een goede rit heeft. Wij hebben geen oog dicht gedaan..

• 30 Juli 2015 - 17:42

Fransisca:

Een tegenvaller in een maand...dat doen jullie goed.