Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van nielsenrutger - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van nielsenrutger - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

16 Juli 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Met wat serieuzere dagen voor de boeg schoot ons nog iets te binnen. In Sihanoukville hebben we de goedkoopste bestelling aan de bar gehad sinds tijden. Namelijk, 20 glazen bier en 5 glazen cola-whiskey voor 5 hele dollars. Misschien kunnen jullie je nu een beetje voorstellen waarom dit zulke mooie feestjes waren.

Een bus brengt ons naar Phnom Penh en bij aankomst merk je meteen de smog die in de stad hangt en er stuift veel zand..Geen wonder dat deze mensen niet oud worden onder deze omstandigheden (63 gemiddeld). De volgende dag hebben we een 'klillingfield' bezocht en met een audiotour werd het verhaal verteld over de verschrikkelijke dingen die hier gebeurd zijn in de oorlog (nog maar 40 jaar geleden). Als je in dit land bent dan moet je hier zeker geweest zijn. Drie van de acht miljoen inwoners die dit land had zijn op gruwelijke wijze gemarteld, verkracht en afgeslacht (zonder kogels, want die waren te duur) onder leiding van Pol Pot. We gaan dit verhaal natuurlijk niet in detail vertellen, maar het is zeker de moeite waard om dit eens op internet op te zoeken.
Tijdens de rondleiding over het killingfield (eigenlijk een groot massagraf) loop je letterlijk door de botten en kleren van mensen heen. Dit komt naar de oppervlakte doordat zand in het regenseizoen wegspoelt.

In de buurt van het killingfield kon ook geschoten worden met echte wapens. Dit leek ons natuurlijk een geweldig plan, zoals bijvoorbeeld een kalashnikov. Na de tour over het killingfield is het schieten met wapens natuurlijk en tegenstrijdige activiteit. Desalniettemin wilden we dit toch meemaken. Aangekomen bij de shooting range bleek naast het schieten met geweren ook een mogelijkheid te zijn om een bazooka schot te kopen. Sterker nog, je kon een bazooka schot kopen EN een koe. Nu denken jullie: "waarom een koe?". Nou deze kon je dan naar de andere wereld schieten. Hiervoor moest je wel even in de buidel tasten, men vroeg er ongeveer 1500 dollar voor. Met geld kun je werkelijk waar alles hier. Het verhaal werd helemaal absurd toen ze ons vertelden dat je ook op levende mensen kon schieten als je maar genoeg betaalt. Wij als bescheiden jongens hebben dit aanbod maar laten lopen en schieten alleen op mensen met waterpistolen. Wij kozen voor een Ak47 en een M4.